
![[Translate to Englisch:] Ladestation für E-LKW charging station](/fileadmin/_processed_/4/c/csm_E-LKW-Ladestation_500px_03e5057bf5.png)
en-solution reduces transportation costs
Own electric power helps to save costs
Transport with electric lorries is cheaper than with conventional diesel vehicles. Electric motors are already significantly more efficient in terms of power alone than combustion engines, which only convert around 1/3 of the energy contained in diesel into motion, whereas the electric motor converts almost 100% into kinetic energy.
But it's not just the physical efficiency that is higher. The economic efficiency is also unbeatable. If you generate and store the energy yourself in a green way, you can reduce the costs to around 5ct per kWh. This would correspond to a price of 45ct per litre of diesel. Due to the higher physical efficiency, the drive costs per kilometre can be reduced by 50% compared to diesel at current market prices for electricity and by up to 80% if you generate your own energy. With rising diesel prices due to the CO2 tax, the differences will become even more extreme in the future. And in Germany, e-trucks are exempt from tolls; in Austria, for example, the toll rate is reduced to 1/4 compared to the cheapest combustion engines.
Wie aber schafft man ausreichende Energiemengen mit Eigenerzeugung? Und wie hilft das der Logistikbranche vor allem im Ferntransport, wenn der LKW nicht immer an der heimischen Steckdose geladen werden kann? Mit en-solution nutzen Sie die Sonnenenergie vom eigenen Firmengelände, aber auch von Nachbarn, die oft große nutzbare Flächen, aber weniger Verbrauch haben. In einem durchschnittlichen deutschen Gewerbegebiet kommen dabei ca. 5-10 ha mit PV nutzbare Fläche zusammen, die insgesamt im Schnitt rund 15 GWh Strom erzeugen können. Mit modernen Langzeitspeichern können die Überschüsse aus dem Sommer praktisch verlustfrei auch im Winter genutzt werden, so dass diese Menge tatsächlich nach Bedarf ganzjährig verfügbar ist. Rechnen wir davon rund 1/3 für den Eigenbedarf der beteiligten Gewerbebetriebe, bleiben immer noch 10 GWh für die Mobilität übrig. Das entspräche der Jahresfahrleistung von rund 90 LKW im Ferntransport.
Mit en-solution könnte in jedem Gewerbegebiet ein solcher Stützpunkt für die Elekromobilität geschaffen werden. So kann ein Netz günstiger, unabhängiger und sicherer Stromversorgung für das Gewerbe, die Industrie und die dafür erforderliche Mobilität entstehen, ohne dass dafür das normale Stromnetz ausgebaut werden müsste. Dieser Gedanke steckt auch in der Inititative "Power to Logistics" der Bundesvereinigung Logistik, der wir uns angeschlossen haben.

Power of Logistics
The ‘Power of Logistics’ initiative founded by the BVL Logistics Real Estate Group aims to initiate the topics of ‘expansion of renewable energies’ and ‘utilisation of surplus logistics capacity’ and to highlight the potential of logistics real estate.
CoopGo.consulting also sees great opportunities for e-mobility and is participating in this initiative.

German Council of Economic Experts Demands the Expansion of the T-truck Charging Infrastructure
German and french council of econmic experts are in agreement
The German Council of Economic Experts and their French colleagues agree that the battery-electric drive of lorries with the associated charging structure must be promoted as a priority. Neither hydrogen nor even fuels such as HVO100 offer an economically and technically equivalent alternative. With en-solution Logistik, we offer real support for the charging infrastructure that does not require any additional grid expansion and thus makes electricity for lorries even cheaper.